воскресенье, 22 февраля 2009 г.

Cultural Development of Child

1928 Проблема культурного развития ребенка

http://flogiston.ru/library/vyg_cult

116. Аномалии культурного развития ребенка // Вопр. дефектологии. 1929 (на обл. 1930). № 2 (8). С. 106 — 107. Краткое содерж. докл. на засед. Отдела дефектологии Ин-та научн. педагогики при 2-м МГУ. 28 апреля 1928 г.; То же // Собр. соч.: В 6 т. М.: Педагогика, 1983. Т. 5. С. 326 — 327; То же // Выготский Л.С. Проблемы дефектологии. М.: Просвещение, 1995. С. 98.

136. Проблема культурного развития ребенка // Педология. 1928. № 1. С. 58 — 77; То же // Вестн. МГУ. Сер. 14. Психология. 1991. № 4. С. 5 — 19.

272. Проблема культурного развития ребенка // Семейный арх. Л.С. Выготского. 81 с. Рукопись. Отлична от работы № 136. (РАБОТЫ РАЗНЫХ ЛЕТ)

1929 The Problem of the Cultural Development of the Child

Lev Vygotsky

http://www.marxists.org/archive/vygotsky/works/1929/cultural_development.htm

The problem

The analysis

The structure

The genesis

The method

Notes (From Vygotsky Reader, Blackwell 1994)

First published as Vygotski, L. S. 1929: The problem of the cultural development of the child II. Journal of Genetc Psychology, 36, 415-32. In a footnote it was said that A. R. Luria of the Editorial Board had received the paper for publication on 20 July 1928. The paper was essentially a translation of a paper that Vygotsky published somewhat earlier in Pedologija [Pedology], a journal which he co-founded. See Vygotsky, L. S. 1928: Problema kul’turnogo razvitija rebenka. Pedologija, 1, 58-77. The article formed the second in a series of three published in thejournal of Genetic Psychology on the problem of the cultural development of the child. The research on which it was based was carried out by Vygotsky, Luria, Leont'ev and their students at the Psychological Laboratories of the N. K. Krupskaia Academy of Communist Education in Moscow.

From Vygotsky Reader, Blackwell 1994

Л. С. Выготский
Проблема культурного развития ребенка

Ключевые слова (теги): детская психология, психология развития

Л.С.Выготский. Проблема культурного развития ребенка (1928) // Вестн. Московского университета. Сер. 14, Психология. 1991. N 4. С. 5-18.

Вечные законы природы превращаются
все более и более в исторические законы.
Ф. Энгельс

1. Проблема.

В процессе своего развития ребенок усваивает не только содержание культурного опыта, но приемы и формы культурного поведения, культурные способы мышления. В развитии поведения ребенка следует, таким образом, различать две основные линии. Одна это линия естественного развития поведения, тесно связанная с процессами общеорганического роста и созревания ребенка. Другая линия культурного совершенствования психологических функций, выработки новых способов мышления, овладения культурными средствами поведения.

The problem

In the process of development the child not only masters the items of cultural experience but the habits and forms of cultural behaviour, the cultural methods of reasoning. We must, therefore, distinguish the main lines in the development of the child’s behaviour. First, there is the line of natural development of behaviour which is closely bound up with the processes of general organic growth and the maturation of the child. Second, there is the line of cultural improvement of the psychological functions, the working out of new methods of reasoning, the mastering of the cultural methods of behaviour.

Так, например, ребенок старшего возраста может запоминать лучше и больше, чем ребенок младшего возраста по двум совершенно различным причинам. Процессы запоминания проделали в течение этого срока известное развитие, они поднялись на высшую ступень, но по какой из двух линий шло это развитие памяти, это может быть вскрыто только при помощи психологического анализа.

Thus, of two children of different ages the elder can remember better and more than the younger. This is true for two entirely different reasons. The processes of memorizing of the older child have undergone, during his additional period of growth, a certain evolution – they have attained a higher level – but only by means of psychological analysis may we reveal whether that evolution proceeded on the first or on the second line.

……..

……..